Polskie Zakłady Lotnicze Mielec (PZL Mielec), należące do koncernu Lockheed Martin, ukończyły produkcję 700. kabiny do śmigłowca wielozadaniowego Black Hawk. Jak podkreśla mielecki zakład, to kolejny kamień milowy w historii produkcji jednego z najbardziej rozpoznawalnych śmigłowców wojskowych na świecie.
Produkcja kabin Black Hawków w Mielcu rozpoczęła się w 2008 r., kiedy wyprodukowano pierwsze części, a rok później ukończono pierwszą gotową kabinę. Od tego czasu mielecki zakład nieprzerwanie wspiera globalny łańcuch dostaw programu Black Hawk, dostarczając wysokiej jakości komponenty do końcowego montażu śmigłowców realizowanego w USA oraz w Polsce. Każda kabina to efekt pracy wielu zespołów tj. inżynieryjnych, produkcyjnych, jakościowych, logistycznych i wspierających, którzy dbają o precyzję, bezpieczeństwo i niezawodność konstrukcji.
- Ukończenie produkcji 700. kabiny to efekt sprawdzonego procesu, wysokich standardów jakości i doświadczenia naszego zespołu. To wielki sukces, a także wyraz zaufania naszych partnerów do jakości i niezawodności produktów, jakie oferuje PZL Mielec, takich jak śmigłowiec Black Hawk czy struktury myśliwca F-16 – powiedział Janusz Zakręcki, prezes zarządu i dyrektor naczelny PZL Mielec.
Kabina śmigłowca Black Hawk to największy i najbardziej złożony komponent całej konstrukcji. Jest ona również punktem mocowania kluczowych systemów, w tym zbiorników paliwa, silników oraz przekładni wirnika głównego. Kabiny są produkowane na nowoczesnej linii produkcyjnej w PZL Mielec, wyposażonej w specjalistyczny sprzęt i zorganizowanej tak, aby zapewnić najwyższą precyzję na każdym etapie pracy. Blisko 90 proc. wszystkich elementów wchodzących w skład kabiny powstaje w PZL – od części obróbki mechanicznej i plastycznej, przez elementy kompozytowe, aż po wiązki elektryczne. Proces produkcji łączy zaawansowaną technologię z doświadczeniem pracowników – od spawania i obróbki dużych elementów strukturalnych, po szczegółowe kontrole jakości, zapewniając, że każda kabina spełnia normy bezpieczeństwa i niezawodności, jakie są wymagane dla wojskowych statków powietrznych.
Po zakończeniu produkcji część gotowych kabin z Mielca jest wykorzystywana do produkcji śmigłowców Black Hawk wytwarzanych w Polsce, a pozostałe są dostarczane do zakładów Sikorsky w Stanach Zjednoczonych, gdzie wykorzystywane są do produkcji śmigłowców UH-60M Black Hawk dla armii amerykańskiej.
PZL Mielec jest jednym z największych polskich eksporterów produktów dla sektora obronnego i stanowi podstawę solidnego europejskiego łańcucha dostaw, zatrudniając ponad 1 700 pracowników i pośrednio zapewniając około 5 tya. miejsc pracy w całej Unii Europejskiej dzięki sieci 1 200 dostawców w całym regionie.
Jak podkreśla amerykański koncern, legendarny śmigłowiec Black Hawk to najlepszy śmigłowiec wielozadaniowy, któremu zaufało ponad 36 krajów. Udowodnił swoje możliwości w najtrudniejszych warunkach, zapewniając gotowość operacyjną na poziomie ponad 92 proc. w warunkach bojowych. Zbudowany zgodnie z wojskowymi standardami bezpieczeństwa i przetrwania, Black Hawk jest najtrwalszym i najbardziej wytrzymałym śmigłowcem na świecie, zdolnym do startu i lotu przy silnym wietrze, działania na dużych wysokościach, lądowania na stromych zboczach oraz wytrzymywania uszkodzeń bojowych i twardych lądowań.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.